Kooskirjutamine ja kirjutamislaagrid

Sisukord

1. Kooskirjutamine
2. Kirjutamislaager

Akadeemiliste tekstide kirjutamine on alati dialoogiline, sest esiteks suheldakse teksti luues teiste autorite või nende mõtetega ning teiseks suheldakse teksti kaudu oma lugejatega. Samuti on võimalik tekste teistega koos kirjutada. Sellised kollektiivsed kirjutamisviisid on näiteks ühiskirjutamine ja kooskirjutamine. Ühiskirjutamine tähendab seda, et kirjutatakse küll samaaegselt ja ühes ruumis, kuid igaüks töötab oma teksti kallal. Kooskirjutamine tähendab seda, et mitme inimese koostöö tulemusel sünnib üks tekst. Üha tihemini rakendatakse ühis- ja kooskirjutamist õppetöös, kuid soovitame emba-kumba või mõlemat proovida ka väljaspool kooli.

Ühiskirjutamine (nt kirjutamislaagris) kummutab müüdi, et kirjutamine on üksildane tegevus. Kuna ühiskirjutamisega kaasnevad tihti arutelud ja protsessi mõtestamine, võid kirjutajana näha, et ka teistel on sarnased raskused nagu sinul ning vajadusel saad kohe toetavas keskkonnas nõu ja abi küsida ning oma murekohti ja ebakindlusi arutada. 

Üks ühiskirjutamise vorm on kirjutamisrühm. Kirjutamisrühmi on eri sisuga: neis nt kirjutatakse (ja tagasisidestatakse) või ainult tagasisidestatakse selleks päevaks valminud tekste. Kirjutamisrühma korraldus võib ka vastavalt protsessietapist muutuda. “Tagasiside” alapeatükis kirjeldanud kirjutamisrühma, kus igaüks kirjutab endale sobival ajal teksti ning annab selle regulaarseks kohtumiseks tagasisidestada. Siin saad lugeda kooskirjutamise ja kirjutamislaagri planeerimise ning neis osalemise kohta.

Loe ka meie endi kogemustest kooskirjutamise ja kirjutamislaagritega.

Kasutatud allikad

Castelló, M., Kruse, O., Rapp, C., & Sharples, M. (2023). Synchronous and Asynchronous Collaborative Writing. In Digital Writing Technologies in Higher Education: Theory, Research, and Practice (pp. 121-139). Cham: Springer International Publishing.

Handayani, N. S. (2012). Emerging roles in scripted online collaborative writing in higher education context. Procedia-Social and behavioral sciences, 67, 370-379.

Moore, Sarah, Maura Murphy, Rowena Murray 2010. Increasing Academic Output and Supporting Equality Of Career Opportunity in Universities: Can Writers’ Retreats Play a Role? – The Journal of Faculty Development 24(3), 21–30.

Murray, Rowena, Mary Newton 2009. Writing retreat as structured intervention: margin or mainstream? – Higher Education Research & Development 28(5), 541–533.

Rosser, Simon, Deborah Rugg, Michael Ross 2001. Increasing Research and Evaluation Productivity: Tips for Successful Writing Retreats. – Health Promotion Practice 2(1), 9–13.

Sangster, Heather 2021. The use of “ writing retreats ” in supporting geography and environmental science undergraduate independent research projects. – Journal of Geography in Higher Education 47(1), 1–21.

Sharples, M., Goodlet, J. S., Beck, E. E., Wood, C. C., Easterbrook, S. M., & Plowman, L. (1993). Research issues in the study of computer supported collaborative writing. Computer supported collaborative writing, 9-28.

Sutherland, J. A., & Topping, K. J. (1999). Collaborative Creative Writing in Eight‐Year‐Olds: Comparing Cross‐Ability Fixed Role and Same‐Ability Reciprocal Role Pairing. Journal of research in reading, 22(2), 154-179.


Kommentaarid, soovitused ja kogemused selle teema kohta saab lisada siia.